Preview

Pacific Medical Journal

Advanced search

FORMING ABILITIES AND SKILLS AS PART OF PROFESSIONAL CAPACITY OF STUDENTS IN MEDICAL UNIVERSITY

Abstract

Summary - The authors theoretically substantiate and develop
optimum model for accelerated formation of abilities and skills as
part of professional capacity of students being trained in medical
university. Based upon organisation-activity approach to managing
educational process in the higher medical school, they suggest
educational methods mainly oriented on activities. Professional
abilities and skills can be implemented by applying self-education
training techniques

About the Authors

В. Шуматов
Владивостокский государственный медицинский университет
Russian Federation


Е. Крукович
Владивостокский государственный медицинский университет
Russian Federation


А. Осин
Владивостокский государственный медицинский университет
Russian Federation


Н. Садова
Владивостокский государственный медицинский университет
Russian Federation


V. B. Shumatov
Vladivostok State Medical University
Russian Federation


E. V. Krukovich
Vladivostok State Medical University
Russian Federation


A. Ya. Osin
Vladivostok State Medical University
Russian Federation


N. G. Sadova
Vladivostok State Medical University
Russian Federation


References

1. Кудрявая Н.В., Уколова Е.М., Молчанов А.С. и др. Врач-педагог в изменяющемся мире // Традиции и инновации / под ред.Н.Д. Ющука. М.: ВУНМЦ МЗ РФ, 2001. 304 с.

2. Мещерякова М.А. Методика преподавания специальных дисциплин в медицинских училищах и колледжах: учебное пособие. М.: ГЭОТАР- Медиа, 2006. 176 с.

3. Морозов А.В. Креативность преподавателя высшей школы // Высшее образование сегодня. 2004. № 3. С. 64-72.

4. Неделько Н.Ф., Исаев Ю.С., Алексеев И.В., Проскурин В.Н. Опыт применения схемы ориентировочного действия для формирования у студентов мануальных навыков // Российский биомедицинский журнал. 2003. Т. 4. С. 12-14.

5. Осин А.Я. Роль педагогической рефлексии в повышении квалификации преподавателей медицинского вуза // Ярославский психологический вестник. 2004. Вып. 11. С. 64-65.

6. Осин А.Я., Бениова С.Н., Садова Н.Г. Становление и развитие творческой личности на до- и последипломном этапе подготовки специалистов в медицинском вузе // Тихоокеанский медицинский журнал. 2005. № 2. С. 86-90.

7. Осин А.Я., Окунь Б.В., Садова Н.Г. Педагогические аспекты формирования и развития креативного потенциала студентов в медицинском вузе // Педагогика, психология, философия проблем образования: мат. межвуз. науч.-метод. конференций. Владивосток: Изд-во ДВГТУ, 2004. С. 8-10.

8. Осин А.Я., Осина Т.Д. Клинический тренинг по курации больных детей раннего и старшего возраста и оформлению истории болезни: методические рекомендации. Владивосток, 2003. 103 с.

9. Осин А.Я., Садова Н.Г., Анцупов С.Н. Самостоятельная деятельность студентов в медицинском вузе: учебное пособие / под ред. Ю.В. Каминского. Владивосток, 2004. 192 с.

10. Практика по педагогической психологии: методическая разработка / под ред. Н.Д. Твороговой. М.: ВУНМЦ, 2001. 59 с.

11. Шуматов В.Б., Крукович Е.В., Осин А.Я., Садова Н.Г., Составляющие инновационного подхода к организации высшего профессионального образования в медицинском вузе // Инновационные технологии в высшем медицинском образовании. Проблемы. Анализ. Суждения: материалы научно- методической конференции (г. Владивосток, 24 сентября 2008 г.) / под общей редакцией В.Б. Шуматова. Владивосток: Медицина ДВ, 2008. Вып. 13. С. 3-24.

12. Litvinova T.N. Chemical training of students of medical institutes of higher education as means of fundamentalization of education // European Journal of Natural History. 2006. No. 1. Р. 101-104.


Review

For citations:


 ,  ,  ,  , Shumatov V.B., Krukovich E.V., Osin A.Ya., Sadova N.G. FORMING ABILITIES AND SKILLS AS PART OF PROFESSIONAL CAPACITY OF STUDENTS IN MEDICAL UNIVERSITY. Pacific Medical Journal. 2010;(4):82-86. (In Russ.)

Views: 446


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1175 (Print)