Preview

Pacific Medical Journal

Advanced search

Justification of practical ways to improve the effectiveness of primary prevention of dental diseases in school children with sensory deprivation

Abstract

Methods. Sanitary and hygienic education was conducted during 12 months in schools for blind and partially sighted children. 122 pupils took participation aged from 7 to 18. The active forms of sanitary education were conducted - ‘Dentistry health lessons’ with personalized teaching methods. Results. In 12 months it was nored the increase of oral cavity hygiene to 1.3±0.1(Green-Vermillion index) and improvement of parodontium issue from 31.4 to 20.1 % (PMA index). Conclusions. The implementation result of dentistry and hygiene education in educational process of special schools for children with sensory deprivation was the formation of steady manual skils of hygiene of oral cavity and their system realization in the day life.

About the Authors

N. V. Tarasova
Voino-Yasnetskiy Krasnoyarsk State Medical University
Russian Federation


E. S. Surdo
Voino-Yasnetskiy Krasnoyarsk State Medical University
Russian Federation


V. G. Galonsky
Voino-Yasnetskiy Krasnoyarsk State Medical University, Research Institute of medical problem in the North
Russian Federation


References

1. Алямовский В.В. Бриль Е.А., Нарыкова С.А. Санитарно-просветительная работа среди дошкольников в системе первичной стоматологической профилактики. Красноярск: Сибирь, 2001. 30 с.

2. Галонский В.Г., Тарасова Н.В., Елисеева О.А. Обоснование психолого-педагогических приемов к проведению «Уроков стоматологического здоровья» у детей с сенсорной депривацией слуха // Сибирское мед. обозрение. 2013. № 3. С. 11-17.

3. Государственный доклад о состоянии здоровья населения и деятельности здравоохранения Красноярского края в 2013 году. Красноярск, 2014. 278 с.

4. Доклад «О состоянии здоровья населения и организации здравоохранения по итогам деятельности органов исполнительной власти субъектов Российской Федерации за 2013 год». М., 2014. 129 с.

5. Доклад «Об итогах работы Министерства здравоохранения РФ в 2014 году и задачах на 2015 год». М., 2015. 91 с.

6. Инвалидность детей в России : атлас. М.: Литтерра, 2007. 218 с.

7. Тарасова Н.В., Бриль Е.А., Федорова Т.В. [и др.] Роль гигиенического воспитания в системе первичной профилактики стоматологических заболеваний // Сибирское мед. обозрение. 2012. № 4.С. 6-11.

8. Федорова Т.В., Галонский В.Г., Тарасова Н.В. [и др.] Стоматологические «Уроки здоровья» для детей дошкольного возраста с учетом индивидуально-типологических особенностей личности как способ профилактики кариеса зубов. Красноярск: Из-во КрасГМУ, 2012. 187 с.

9. Alyamovskiy V.V., Tarasova N.V., Galonskiy V.G. [et al.] Hygiene education as a basis for initial prophilaxis of dental diseases in mentally challended children // International Dental Journal. 2012. Vol. 62. P 86.

10. Alyamovskiy V., Tarasova N., Galonskiy V. [et al.] Oral hygiene education in children with sensory hearing deprivation // International Dental Journal. 2013. Vol. 63, No. 1. P 195-196.

11. Aliamovskii V., Duzh A., Tarasova N., Galonsky V Dentoalveolar anomalies in children with cerebral plasy // International Dental Journal. 2015. Vol. 65, Suppl. 1. P 92.


Review

For citations:


Tarasova N.V., Surdo E.S., Galonsky V.G. Justification of practical ways to improve the effectiveness of primary prevention of dental diseases in school children with sensory deprivation. Pacific Medical Journal. 2015;(3):49-51. (In Russ.)

Views: 247


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1175 (Print)