Preview

Pacific Medical Journal

Advanced search

Development of service management as a condition for the successful modernization of healthcare

Abstract

This article devoted to the analyses the service management as a condition for the successful modernization of healthcare in Russia. The features of the service management formation as an independent discipline in the foreign and Russian science. On example of an analysis of the best practices in health care service organizations show features of services as the penetration of activities in the healthcare industry of the economy, which allowed to determine the main directions of development of the «new service economy». Disclosed the problem of formation and implementation of service policy of health facility conducted by senior management as health facility policy to involve staff in the process of creating a unique service product that combines necessary medical service and a group of additional services that facilitate the adoption of health care and increase its usefulness to the consumer.

About the Authors

V. B. Shumatov
Pacific State Medical University
Russian Federation


E. V. Krukovich
Pacific State Medical University
Russian Federation


I. P. Chernaya
Pacific State Medical University
Russian Federation


V. V. Kuznetsov
Pacific State Medical University
Russian Federation


L. V. Trankovskaya
Pacific State Medical University
Russian Federation


References

1. Андрушко В.Л. Инновационные сервисы электронного здравоохранения // Бизнес в законе. 2008. № 3. С. 275-277.

2. Бойко В.В. Медицинский сервис в стоматологии. Ч. 1 // Институт стоматологии. 2009. № 3. С. 10-14.

3. Вапнярская О.И., до Йонг К. Современные подходы к типологии сервисных стратегий // Сервис в России и за рубежом. 2013. № 9. С. 120-129.

4. Донскова Л.И. Сервисизация общества как процесс и результат: российский опыт // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 320. С. 45-49.

5. Донскова Л.И. Сфера сервиса: сущность, уровень развития, проблемы // Известия Томского политехнического университета. 2006. № 6. С. 178-183.

6. Ефремова Е. 10 типичных ошибок руководителей, стремящихся повысить качество сервиса в организации. URL: http://hrm.ru/10-tipichnykh-oshibok-rukovoditelejj-stremjashhikhsja-povysit-kachestvo-servisa-v-organizacii (дата обращения: 24.01.2015).

7. Журавлева Т.А. Сервис-менеджмент для повышения эффективности работы сервисных предприятий // Экономика и управление: новые вызовы и перспективы. 2010. № 1. С. 140-142.

8. Здоровье-21: Основы политики достижения здоровья для всех в Европейском регионе ВОЗ: введение (Европейская серия по достижению здоровья для всех, № 5). Всемирная организация здравоохранения, 1998. URL: http://www.euro.who.int/_data/assets/pdf_file/0007/109762/EHFA5-R.pdf (дата обращения: 15.01.2015).

9. Зимина Э.В. Системность подготовки управленческих кадров здравоохранения как фактор обеспечения качества медицинской помощи // Вестник Росздравнадзора. 2010. № 1. С. 52-57.

10. Каминский И.П., Огородова Л.М., Патрушев М.В., Чулок А.А. Медицина будущего: возможности для прорыва сквозь призму технологического прогноза // ЭКО. 2013. № 9. С. 5-14.

11. Коваленко Т.Д., Юрков Н.К. Управление качеством сервисных продуктов - основное направление формирования стратегических конкурентных преимуществ // Надежность и качество: труды международного симпозиума. М., 2008. Т. 2. С. 241-244.

12. Кокорев А.В. Стратегия сервисизации как направление диверсификации деятельности предприятий: дис.. канд. экон. наук. М., 2005. 206 с.

13. Менеджмент в XXI веке: научные поиски: сборник научных трудов, статей и учебных материалов / под общ. ред. В.И. Видяпина. М.: Палеотип, 2005. 656 c.

14. Новицкая Е.В., Соляник Е.В. Современные подходы к формированию конкурентного преимущества учреждения здравоохранения // Тихоокеанский мед. журнал. 2013. № 2. С. 102-104.

15. Номенклатура работ и услуг в здравоохранении, утв. Минздравсоцразвития РФ 12.07.2004 г.

16. Одинцова Т.Н. Логистический подход к процессу создания сервисных продуктов // Вестник Сибирского государственного аэрокосмического университета им. акад. М.Ф. Решет-нева. 2010. № 2. С. 175-179.

17. Постановление Правительства РФ от 15 апреля 2014 г. № 294 «Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие здравоохранения».

18. Рожкова Е.В. Проблематика инновационно-ориентированного развития сферы здравоохранения // Социальные аспекты здоровья населения. 2014. Т. 36, № 2. URL: http://vestnik.mednet.ru/content/view/552/30/ (дата обращения: 23.01.2015).

19. Руцик Ю.О. Реализация инновационных решений и проблемы модернизации здравоохранения (на примере стран Европы) // Проблемы современной экономики. 2011. № 4. С. 389-391.

20. Сибурина Т.А., Мишина О.С. Стратегии развития здравоохранения, реализуемые в мире // Социальные аспекты здоровья населения. 2011. Т. 18. № 2. URL: http://vestnik.mednet.ru/content/view/278/30/ (дата обращения: 25.01.2015).

21. Суконко О.Г., Красный С.А., Ролевич А.И. Философия организации медицинской помощи: уроки клиники Мэйо // Онкологический журнал. 2011. Т. 5, № 2. С. 5-9.

22. Пухальский А.Н. Российское здравоохранение: через инновации к трансформации // Экономика и предпринимательство. 2014. № 10. С. 169-173.

23. Щавелева М.В., Глинская Т.Н., Иванова В.И. Зарубежный опыт: показательные организации здравоохранения // Медицинские новости. 2012. № 8. С. 41-44.

24. Freire K., Sangiorgi D. Service design & healthcare innovation: from consumption to co-production and co-creation. URL: http://www.servdes.org/pdf/freire-sangiorgi.pdf (дата обращения: 16.01.2015).

25. Grönroos Ch. From scientific management to service management. A management perspective for the age of service competition // International Journal of Service, Industry Management. 1994. Vol. 5, No. 1. Р 5-20.

26. Normann, R., Ramirez, R. Designing interactive strategy: from the value chain to the value constellation. Chichester, John Wiley and Sons Ltd., 1994. 215 p.

27. Normann R. Service Management: Strategy and Leadership in Service Business. Wiley, 2001. 256 р.

28. Rubalcaba L. Innovation and the new service economy in Latin America and the Caribbean // Inter-American Development Bank, 2013. URL: http://www.iadb.org/intal/intalcdi/PE/2013/12400.pdf (дата обращения: 16.01.2015).

29. Service Science Research, Strategy and Innovation: Dynamic Knowledge Management Methods. Ed. by Delener N. IGI Global, 2012. 731 p.


Review

For citations:


Shumatov V.B., Krukovich E.V., Chernaya I.P., Kuznetsov V.V., Trankovskaya L.V. Development of service management as a condition for the successful modernization of healthcare. Pacific Medical Journal. 2015;(1):5-10. (In Russ.)

Views: 364


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1175 (Print)