Preview

Pacific Medical Journal

Advanced search

The ratio of students of medical college to professional work

https://doi.org/10.17238/PmJ1609-1175.2016.3.96-98

Abstract

Objective. The developing of the professional competence of the future medical worker, the developing of effective psychological accompanying of educational process, the improving of professional education are the most relevant during the realization of competence-based approach in the system of continuing professional education. Methods. The research was held on the base of the Pacific state medical university of the Ministry of Health of the Russian Federation with one hundred students of the medical faculty at the age of 21-45 years. The questionnaires on working career motives and the drawing projective technique "Draw the profession" reveal the causes of choosing this career, reflection of knowledge, feelings and emotions about the future of the profession. Results. A study conducted with graduates of medical faculty , shows the image formed by the profession, evaluative attitude towards it , the dominant external positive motivation and feeling a sense of indecision and timidity in their own knowledge and abilities. Conclusions. For the successful professionalization of possible psychological training to relieve tension and increase self-confidence and their professional activity.

About the Authors

D. S. Lukshina
Pacific State Medical University
Russian Federation


U. I. Petrova
Pacific State Medical University
Russian Federation


References

1. Бортнюк О.А. Свобода выбора медицинской профессии: социологический анализ // Современные исследования социальных проблем. 2015. № 6. С. 3-10.

2. Денисова О.В. Особенности эмоционально-ценностного отношения студентов-медиков к своей будущей профессии // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2008. № 2. С. 89-92.

3. Кадыров Р.В., Береговская Л.В., Боленкова Е.Ф. Социально-психологический тренинг как средство формирования у студентов медицинских вузов конструктивного взаимодействия и способов разрешения межличностных конфликтов: учебное пособие. Ульяновск: Зебра, 2015. 188 c.

4. Клоктунова Н.А. Динамика детерминирующих мотивов выбора профессии врача студентами медицинского вуза // Саратовский науч.-мед. журнал. 2013. № 2. С. 333-337.

5. Корнилова Д.С. Формирование когнитивного компонента отношения к профессиональной деятельности в процессе обучения // Психологическая наука и образование PSYEDU. ru. 2015. Т. 20, № 2. С. 55-62.

6. Кравцова Н.А. Формирование профессиональной рефлексии клинических психологов на додипломном этапе обучения // Психолого-педагогические аспекты высшего профессионального образования: проблемы, решения, перспективы: мат. 5-й межрегион. науч.-практ. конф. Хабаровск, 2013. С. 114-119.

7. Лабынцева И.С. Отношение к будущей профессии студентов с разным уровнем учебной активности // Известия ЮФУ Технические науки. 2012. № 10. С. 226-231.

8. Мясищев В.Н. Психология отношений. Воронеж: Институт практической психологии, 1995. 356 с.

9. Семенова Е.А. Формирование профессионального самосознания будущих инженеров в процессе вузовской подготовки // СПЖ. 2009. № 31. С. 18-22.

10. Суханова Г.И., Наумова И.В., Киняйкин М.Ф. [и др.]. Распространенность табакокурения среди студентов Тихоокеанского государственного медицинского университета // Тихоокеанский медицинский журнал. 2013. № 4. С. 103-105.

11. Фитьмова А.А. Типологизация профессиональной мотивации будущих врачей на основе кластерного анализа // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2011. № 129. С. 87-93.

12. Чижкова М.Б. Удовлетворенность учебно-профессиональной деятельностью студентов-первокурсников на начальном этапе обучения в медицинском вузе // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 4. С. 261.


Review

For citations:


Lukshina D.S., Petrova U.I. The ratio of students of medical college to professional work. Pacific Medical Journal. 2016;61(3):96-98. (In Russ.) https://doi.org/10.17238/PmJ1609-1175.2016.3.96-98

Views: 554


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1175 (Print)