Preview

Pacific Medical Journal

Advanced search

TELEHEALTH: REGULATORY PROBLEMS

Abstract

Summary - The paper discusses distinctive aspects of introduction of modern information technologies into the health care practice and highlights that implementing the telecommunications will require not only the introduction of new techniques but also structural changes related to both procedural institutional background and interpersonal relationships. As indicated, in such conditions a medical specialist will need to modify judgment and knowledge to keep a traditional ‘patient-doctor’ relationship based on patient’s trust to doctor’s experience and skills, on the one side, and allow improving diagnostics and correctly selecting treatment strategies, on the other side, as soon as possible. If otherwise, this will result in the loss of a definition of ‘attending physician’ related with uncontrolled self-medication and medicinal drug trading, thus causing reduction of total population health and unreasonable depletion of healthcare system resources.

About the Author

V. V. Ovchinnikov
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Герасименко И.Н. Информационные технологии и телемедицина // Профессия и здоровье: материалы V Всероссийского конгресса. М.: Дельта, 2006. С. 188-192.

2. Герасименко И.Н. Развитие региональной телемедицинской сети // Профессия и здоровье: материалы V Всероссийского конгресса. М.: Дельта, 2006. С. 192-197.

3. Герасименко И.Н. Компьютерные технологии в системе организационного обеспечения и программно-целевого планирования регионального здравоохранения // Актуальные проблемы деятельности диагностических центров в современных условиях: материалы ежегодной конференции ДиаМа. Нижний Новгород, 2004. С. 167-169.

4. Герасименко И.Н., Голованова О.Ю., Шляпников В.В., Пташинский Р.И. Использование телемедицинских услуг в целях оказания высококачественной медицинской помощи различным категориям населения // Профессия и здоровье: материалы V Всероссийского конгресса. М.: Дельта, 2006. С. 197-200.

5. Герасименко И.Н. Менеджмент и маркетинг как показатель активности персонала при использовании телемедицинских технологий в здравоохранении региона // Профессия и здоровье: материалы VI Всероссийского конгресса. М.: Дельта, 2007. С. 414-418.

6. Герасименко И.Н. Некоторые подходы к оценке удовлетворенности телемедицинскими технологиями // Профессия и здоровье: материалы VI Всероссийского конгресса. М.: Дельта, 2007. С. 418-420.

7. Казаков В.Н., Климовицкий В.Г., Владзимирский А.В. Телемедицина. Донецк: Норд, 2002. - 100 с.

8. Лазарев А.Ф., Богатырев В.Н., Григорук О.Г., Герасименко И.Н и др. Телемедицина как перспективное направление в морфологии // Клиническая лабораторная диагностика. 2003. № 9. С. 27.

9. Пуховец И.А., Герасименко И.Н. Региональная система телемедицины как основа внедрения телемедицинских технологий в здравоохранении Алтайского края // Современные диагностические технологии на службе здравоохранения: сб. науч. работ. Омск, 2003. С. 43-45.


Review

For citations:


Ovchinnikov V.V. TELEHEALTH: REGULATORY PROBLEMS. Pacific Medical Journal. 2013;(3):12-15. (In Russ.)

Views: 245


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1175 (Print)